måndag 12 januari 2009

På hästfronten nytt

Lycko och Knubben har haft påhälsning av Monica, tillika Linas ägare, för genomgång av muskler och leder eftersom hon är en mycket duktig equiterapeut. Det var som jag trodde med Lycko och sämre än jag trodde med Knubben. Lycko har alla sina problem i hals, bogar och framben medan Knubbens bekymmer satt lite överallt. Jag inte upplevt eller förstått att han haft några problem förräns vi började med böja- och ställa träningen och lite ökade krav, men det är ju som vanligt...
Knubben var öm i senorna fram och i vänster framknä, stel/låst i ryggen fram vid manken på den ena sidan och bak mot länden på den andra sidan. Ont i båda senorna bak hade han också med en gammal utläkt senskada på vänster bak och en kotsenskida som inte riktigt var som den skulle tillsammans med en låsning i samma bens kota sen lägger vi på en låsning i si-leden . Det är ju inte konstigt att han tycker att slutorna är jobbiga. Stackars Knubben! Det är i allafall helst säkert att han kommer att bli OK igen. Lyckos traumatiserade tredje halskota är däremot nåt som inte kommer att läka, så vi håller på och funderar på vad vi ska göra med/åt henne.

Herkules har jag ridit ut på två gånger nu. Den ena gången i sällskap med en promenerande sambo och den andra gången igår då vi var upp till ridhuset och löshoppade tillsammans med Sunny och Melonia i Stallett. Han har skött sig jättefint och jag är glad och nöjd över honom. Löshoppningen gick också bra, han gick som mest över fyra låga hinder med 5.5 m mellan. Jag tror att han tyckte det var lite roligt. Nu blir det lite intensiv träning av AR eftersom det blev bestämt igår att Herkules följer med till Vilhelmina sista helgen i januari. Jag är redan nervös samtidigt som det blir spännande. Harry ska följa med och filma har han lovat.

Harry och Lina går från klarhet till klarhet nu när sporrarna sitter på ryttarens fötter och Lina förstått att flytta på sig.
Resterande russgäng lever livets glada dagar med en och annan utflykt på schemat.

Nästa gång ni får en rapport från oss så hoppas jag att det är från vår egen fungerande dator.

Inga kommentarer: