lördag 8 mars 2008

Herkules och pisken


Vårkänslor börjar infinna sig hos honom. Han gjorde ett utfall mot Harry (hästen alltså) när han stod på gången idag. Harry stod framför och var på väg ut när Herkules skrek till och slog med frambenen. Kastrering inom kort kan jag lova.
Tog med den obstinate Herkules och gick ut i hagen för lite longering och "flytta på sig"-träning. Han var kanonduktig efter att jag petat med pisken på honom en gång. Det var så roligt att få lite ögonkontakt och att det dessutom kändes att han var med.
Han jobbade fint i båda varven och var mycket lyhörd för vad vi skulle göra. Enda gången han blev ofokuserad var när det kom några hästar nere på vägen. Dom kom travandes så jag tycker inte att det var så konstigt.
Vi provade också på en galoppfattning åt vardera hållet, det var dock lite för slirigt så jag begärde inte mer än att benen skulle hamna i nåt som liknade galopp. Det blev typ två språng innan han bröt av, en början iallafall.
Tidsmässigt höll vi på i knappt en halvtimme men då ingick också övningar som gömma rumpan, flytta framdelen och följa john.
Inne på gången fick han stå lös och det gick också jättebra. Han var mjuk och fin och släppte repet när jag harklade mig. Bara framsteg idag med andra ord.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt Elin! Du ska se att du får en skitfin häst av den där till slut!

elin sa...

Jäklar vad du var snabb :).
Det känns bra och roligt idag!

Anonym sa...

Knips, knips. :)
Rek från Frösön.

elin sa...

Jo`ru Gunilla här ska en knipsas och den andra grävas reda på.
I början av april är det tänkt. :)