fredag 4 januari 2008

Tömkörningen avancerar

En duktig liten häst är han, Knubben. Har tömkört honom alldeles själv idag. Ingen medhjälpare eller draghjälpare idag, mer än Elvira, och hon försökte enbart dra av selen. Han reagerade inte heller något vi påselning. Han lyssnade på framåtsmackningen och svängde höger när jag drog i vänster. Inte helt lyckat det sistnämda men med lite fokus både från min och hans sida så gick det bra. Träden i hagen är jättebra att träna runt. Det gör sig liksom lite själv.

Elvira tyckte att det var en mycket onödig idé att promenera runt stenröset. Hon var tvungen att kolla vad som händer om man fryser till en staty. Hon kom på rätt snart att det inte var en så rolig idé då det enda som händer är att matte inte ger efter i repet.

Mylta var inte heller på hugget, fick som vanligt äran att klia rumpan. Så jag säckade ut hennes rumpa med repet. Kommer man längre fram på kroppen så blir det genast läskigt. Hon är lite "bakvänd" den hästen.

Disa skulle egentligen få ledigt eftersom jag tycker att hon gjort rätt mycket nu på slutet och kan behöva vila både knopp och kropp. Hon däremot ville annat. Hon undersökte selen och grimman som låg på backen och stod liksom ivägen hela tiden. Borstade lite och tänkte att det får hon vara nöjd med, men inte. Det slutade med att hon fick följa med till mjölkkammaren när jag gick tillbaka med vattenhinkarna. Disa behöver lite daglig spänning för att hon ska vara nöjd med tillvaron.

Inga kommentarer: