lördag 15 december 2007

Disa och Lyckos dag

Drog på Disa Indys gamla sadel och tänkte gå skoterspåren i det fina vädret. Vi kom till Svens lada sen låg sadeln i stort sett på hennes öron. Gjorden var lite lång och sadeln förstor så vi lämnade den där. Annars gick det bra. Disa tycker att det är lite jobbigt att gå ut själv och protesterar i form av lite hoppande och dragande. Hon ger sig dock rätt snabbt.
Väl hemma igen longerades hon framför mjölkkammaren och sen fick hon gå in i densamma och dricka vatten. Det tycker hon är jättespännande. I longeringen har hon blivit lite motsträvig nu och försöker med dom trix hon kommer på för att slippa jobba. Idag blev det varianten "snabbt vända upp och se duktig ut" samt varianten "dra allt vad man kan utåt" innan hon gav sig och travade på tills jag bad om annat.

Lycko fick också ut och knata. Vi tog skoterspåren åt andra hållet och hämtade upp sadeln som jag lämnade tidigare. Lycko vill ju som vanligt inte gå fram till en början utan hänger i grimman. Effektivt är att driva henne framåt så att hon hamnar framför mig ett tag och sen är hon nöjd att gå bakom utan att hänga i grimman. Hon blir med andra ord följsam då.
Lade på henne sadel och insåg att gjorden var för kort för henne. Det hade gått att spänna den men eftersom det var hennes första gång med sadeln så ville jag inte dra åt den på det sättet.
RUND och fin som hon är så åg den kvar ändå tills vi var hemme. Säckade ut henne med den, vilket hon tyckte var rätt Ok och sen blev det lunch och en bytta vatten för hennes del.

Klappade om dom andra och drog på Elvira en grimma sen var jag hungrig.

Inga kommentarer: