onsdag 26 september 2007

soptunnevältare

Jag kom innanför dörren alldeles för en kaffekokarstund sen. Vi har varit på prommis bort i byn med Knubben och Disa. Har ju fuskat med Knubbens dagliga promenader i två dagar vilket har resulterat i att hans skap har svullnat upp så jag hoppas att vi får ner det igen med hjälp av skrittandet.
Disa såg vad jag antar är de första andra hästar hon någonsin sett förrutom sin egen flock. Jag trodde nästan att ögonen skulle trilla ur huvudet på henne. Hon skötte sig iallafall bra. Knubben har sett dom en gång förrut så han blåste bara upp sig lite för att visa sig från sin fina och ståtliga sida ( vilket han började med hundra meter innan man ens ser deras hage).
Vi gjorde en sväng förbi en granngubbe som stod ute och sågade ved så spånet yrde och hörselskydd hade behövts. Miljöträning lär ju vara bra har jag hört. Det blev inte en reaktion från någon av dom, inte ens när han var fram och petade på Knubbens mage och tyckte att hullet såg fint ut.
På hemvägen blev det lite action. Det är soptömmardag och alla tunnorna står längs vägkanten vilket Disa tyckte var superkul. Hon försökte välta varenda en. Knubben prova välta två. Jag hörde någonstans att hästar brukar vara rädda för soptunnor...
Våra russ är hur roliga som helst att hålla på med. Bra betyg (tolkar jag det som när jag har förmänskligat de fyrbentas signaler en smula) fick vi för promenaden när ingen av dem ville gå tillbaka till hagen igen.

Inga kommentarer: