torsdag 6 september 2007

framsteg

Lyckofröken kan nuförtiden både gå åt höger och vänster. Hon är supersmart och gör inte mer än hon behöver. När jag "pekade" och bad henne gå så korsade hon frambenen som en kissnödig fröken och tittade på mig med spetsade öron sa - kan ja´ väl, vare nå´ mer du ville- liksom.
Knubben lärde sig att gå åt höger och på hans vis så tar det ju lite tid. Han backade väl tvåhundra meter innan han kom på vad det var jag ville första gången. Han har då bevisat hur myckte han kan använda sina bakben under sig inför framtida krav. Han gjorde så ett par gånger sen så förstod han.
Idag blev det bara en lång promenad runt hagen med Disa för att lära sig sin plats i kön. Hon var uppspelt av att det blåser och tog nästan alla tillfällen i akt att försöka springa iväg, över eller ifrån mig. Hon hade inte något för det idag heller. När jag som avslutning borstade av henne och såsmåningom tog av henne grimman så stod hon lydigt kvar i 2 sekunder för att sen dra iväg i en tokgalopp runt hagen. Jag tror hon behövde släppa på lite spänningar.
Har infört "borstarträdet" också. Det innebär att den häst som ska tränas leds dit och borstas, lyfter hovar, tränar på att stå stilla osv. Dessutom känns det som att det är en rimlig begäran i längd att gå ifrån flocken om de står längst bort i hagen och det blir en bra start och ett bra avslut på passet. Roligt är det ju också att alla hästar (utom fölen) accepterar grimmornas av och påtagande utan att vi behöver jaga dom femton varv runt hagen. Det är otroligt hur fort det gåt från "vild" till "tam".

2 kommentarer:

karin sa...

Bravo Elin, du kommer att få till guldklimpar av e´dannan.

karin sa...

Bravo Elin, du kommer att få till guldklimpar av e´dannan.