måndag 27 augusti 2007

Steg tillbaka

Knubben vill fortsätta vara en vild och fri liten häst. Igårkväll hakade vi på ett grimskaft för första gången och begärde några steg framåt innan vi slutade. Han skötte sig utmärkt och var inte lite stolt över sig själv. Om någon skulle ha sett honom in action för första gången idag så skulle ingen tro att ha överhuvudtaget sett en människa förrut. I tre, 3!!, timmar har han gått och jag gått, han har stannat, jag har stannat, han har gått, jag har gått osv. Vi har nog promenerat 700 varv runt stenröset ikväll innan han gav sig så att jag fick klappa lite på honom. Under dessa timmar så provade han att trava ifrån mig några gånger, gömma sig bland de andra några gånger och provade att kicka åt mig en gång (då fick han ett äpple i rumpan som Najka hittade senare). När han till slut gav sig och jag bara klappade om honom och kliade manken och sen lämnade honom så stod han med låång mule och fattade ingenting. Under dessa tre timmar så har Disa agerat hund, hack i häl nästan hela tiden, förutom när hon agerade stenget tillsammans med fölen på stenröset. Eftersom hon var så ihärdig att hänga med så fick hon gå i grimma en sväng också. Hon fattar att man ska gå framåt för att få eftergiften, det är bara lite svårt att ta med bakbenen också i denna framåt rörelse. Hon kommer att bli en kanonrolig häst, eller det är hon redan.
Något har hänt med Mylta och Elvira också, dom sökte upp mig båda två inte så att jag fick ta i dom men så pass att de undersökte rep och grimma i min hand. Dessutom fick jag se se upp under min promenad med Knubben för de hade värsta galoppträningen och använde han som stoppkloss emellanåt. Inte lätt att vara Knubben, det har hänt mycket i hans unga liv på en vecka. Jag tycker att det har hänt otroligt mycket med alla hästarna på bara någon dag, så det är inte konstigt att det blir protester från någon för att det går för fort. Ett steg framåt och två tillbaka...

2 kommentarer:

Camilla sa...

En naturlig reaktion från Knubben - "jobb??? Nä, jag tror jag struntar i det idag..." :)

Elisabeth sa...

Det är en otrolig förändring på de små liven!!!