söndag 19 augusti 2007

hagpicknick

Tidigt i morse var jag iväg till hagen för att kolla av de små liven och se om vattnet räckt över natten. En ljuvlig syn var att se morgontrötta föl ligga utsträckta i gräset, givetvis hade jag ju ingen kamera med mig. Folk och hundar har besökt hästarna hela dagen. Fölen var supernyfikna på Elvis (dansksvensk gårdshund) och Nalle (tollare). Nalle var nog mest likt ett russ för det ledde till en nos mot nos hälsning. På förmiddagen fick jag också förmånen att klappa alla hästar i liggande ställning. Disa lät som en liten gris och sträckte ut sig i sin fulla längd, Najkas föl var lite misstänksam men höll till, så fort jag backade undan så reste hon sig upp. Lyckofrökens föl låg raklång bakom hennes rumpa och låg kvar som en död medan jag strök henne över hela kroppen. Lyckofröken själv stödde mulen i backen och slöt ögonen för en kort sekund när manken kliades. Knubben som stod på benen kom och lade sig brevid Disa och var också nöjd med att bli omklappad. Det känns skönt att de redan är så trygga även om de också är trötta av miljöombytet. Till saken hör att grannfamiljen med två småkillar också var med och fick klappa den vilande flocken.
På eftermiddagen hade jag bjudit in stallkompisarna till hagpicknick. Vi var totalt 9 som invaderade hagen med fikakorg. Det promenerades, borstades, klappades, fotades, fikades, klappades, pratades och jagades råttor (elvis). Inte ett russöra viftade oroligt vid denna anstormning. Det var snarare intressant med plastpåsar, grimmor och och borstar. Det ena härliga russ som kommit hit.

Inga kommentarer: